שטף דם

אוצרים: יורם בלומנקרנץ ועודד זידל

פורטרט מיניאטורי של האמן דב אור נר, מתוך התערוכה ׳שטף דם׳, ירמי עדני

״ לפני שאדם נולד הכול פתוח ביקום בלעדיו.

כשהוא חי הכול סגור בו בחייו.

וכשהוא מת הכול שוב פתוח.

פתוח סגור פתוח. זה כל האדם .”

-יהודה עמיחי

 

שטף דם

מציאות חיינו במזרח התיכון היא שדה קרב רב- זירתי מורכב מאין ספור לחימות ועימותים, סכסוכים ומשברים. נוכח נחשול המלחמות האחרון אפשר לפסוק בודאות: חיינו הם מסכת מופרעת של הפסקות אש! אש תמיד בוערת – ורק הגנרלים מתחלפים.

התערוכה ‘שטף דם’, כפעולת תרבות פתוחה לקהל, היא כדגימה למציאותם של כל מוסדות התרבות בישראל. כמותם, שאינם עוסקים בפעילות המוגדרת “חיונית”, היא נידונה לסף פגיעוּת גבוה, תחת איום השבתה מתמיד. הפעלה פתאומית של תקנות שעת חירום עלולה לטרוק את דלתותיה של הגלריה עוד טרם יופעלו הצופרים, ובמציאות הולכת ומסלימה גוברים גם סיכוייה להיקלע לאירוע בליסטי שיביא לחורבנה הפיסי ממש. לימבו ‘סגור פתוח סגור’ זה משקף את שבריריות הסיטואציה הגיאופוליטית שאנו נתונים בה ואת הערכות המצב, הגלויות והחשאיות, שדוחקות בנו להרהר בגרוע מכל – אירוע פטאלי בו תתלכד כל יישותה של התערוכה עם פגיעה ישירה שתדייק אותה כ”מוצדקת שבכל התערוכות”.

תערוכה זאת מגלמת, על כן, את הדימוי האולטימטיבי של חיים בצל מהלומות בלתי פוסקות. שמה מהווה מטאפורה לשפיכות הדם המתמשכת במרחב מסוכסך זה של העולם וכלל דימוייה מבקש להרכיב תמונה פורנזית של קיומנו האלים בהדרש לפתולוגיה המכונה בשפה העממית ‘שטף דם’, זאת מהסוג הגלוי לעין שנגרמת מפקיעת כלי דם ומסתמנת ככתם תת עורי בגוני אדום כחול; עדות לפגיעה כואבת שלא מביאה בהכרח לחיסולו של הגוף.

בפרק זה של שישה שבועות בחייה, נביט בגלריה כבגוף חי המספר באמצעים שונים את מסכת קיומו בצל מהלומות בלתי נדלות שרושמות את מבען, בסופו של דבר, גם בנפש. לתערוכה נבחרו עבודות שונות שאין להן בהכרח עניין בסימון תקופה או מקום, אבל סמיכותן מלכדות אותן כמערך ממצאים באתר גופני/ נפשי/ תרבותי חבול, תחת זרם בלתי פוסק של חבטות וכאב וללא הפוגה המאפשרת מרפא.

בעבודות ניתן למצוא כאלה שיש בהן קירבה קונקרטית לפגיעות גופנית, או לכל הפחות קירבה סימבולית למצבים פגיעים של הגוף האנושי. לצד עבודות מופשטות שנזהה בהן צורות מכה, חבורה, שריטה, או שתת דם, כמו בעבודותיהן של אריאן ליטמן ורינה פלד, ניתן למצוא גם כאלה שהן תיאוּריות וריאליסטיות, שהצבתן במערך הנוכחי מאפשרת לקרוא בהן אפילו פגיעות כפולה; כפי שבמצבי אסון, יהיו אלה תמיד חסרי הישע – קשישים ויונקים בני יומם – לשלם ראשונים את מחיר הדמים.

ויש בין העבודות גם כאלה המעלות אסוציאציות לזירות אלימות ולאסונות מעשי ידי אדם הפוגעים לא רק בו, אלא גם בסביבה ובטבע, במורשתו ובנכסיו התרבותיים. “אֶבֶן מִקִיר תִזְעָק “ מצטיירות המילים מאבניו המטופלות של אהרון קריצר, בבחינת היותן עדות ומוכיחות בשער את פעולותיו ההרסניות של האדם, אם בין כתלי ביתו ואם מעבר לחומות.[1]

והרי גם במנוחתן על מדף, עדיין מגולם באבנים פוטנציאל קר של נשק מאולתר. וכאלה גם הצברים “רעולי הפנים” של ריטה מנדס פלור, שמקיימים מתח התנגדות גבוה בין פעולת הכיסוי ובין אינסטינקט קיומי חזק להוֹריק מתוך השְׁחוֹר “וְכָפִיס מֵעֵץ יַעֲנֶנָה” משלימה התקבולת את הפסוק מחבקוק.

הפריבלגיה לעיסוק האמנותי במיוחד בחלק טראגי זה של העולם היא נתון שתערוכה זאת מודעת לו ואינה מתיימרת לחמוק מלדון בו, אדרבא. במכוון לא נרמז למשתתפות ולמשתתפים דבר על השימוש התמתי ביצירותיהם והתערוכה מכנסת את יצירותיהם, ללא ידיעתם או הסכמתם, לכדי “תמונת דם” רחבה עם פוטנציאל גדול לפרשנות אקטואלית ומידה לא מבוטלת של אחריות לסמנן כייצוגי עוול או סבל שייתכן והאמנים מעולם לא ביקשו להידרש להם. האמניות והאמנים לא רק שפטורים מכל אחריות לגבי הצימודים וההקשרים (הפרובלמטיים שיתכנו מבחינתם), אלא ש ‘שטף דם’ מפקיעה במפגיע את זכותם הפרשנית לעבודותיהם ומכפיפה אותם להנחה ש “אין אתר פנוי”, וככל שמדובר ביצירה, אין טעם לדבר בה בלשון אסקפיסטית ומנותקת מהקשרים קיומיים בוערים. לצד זאת, אין לתערוכה גם כל יומרה להשוות בין הפגיעה בכלכלה החומרית והסמלית שגוזרת המלחמה על העיסוק האמנותי לבין מחיר הדמים אותו משלמים הקורבנות המיידיים של המלחמה המתמשכת.

ובכל אופן, למרות הטון הסרקסטי וקריצת התגרות בגורל, ‘שטף דם’ מרפררת בהכנעה גם לקבוע הדטרמיניסטי בו אנו לכודים, למחזור הדם שאנו נידונים בו כבני תמותה. לזה המפעם בגוף היחיד ולזה השוטף וחוזר ושוטף את כלל האנושות. להסתעפויות הענפים, וכלי הדם, בצורתם הפרקטלית וכוחם הקפילארי המופלא, כמו בעבודותיה של בתיה רוזנק, אך בא לידי ביטוי גם דרך עבודותיהם של מירי נשרי וירמי עדני. העובר של נשרי בכניסה לחלל התערוכה משבט עצמו לדעת וכפילותו יוצרת דימוי משני של וגינה פעורה – היא כזכור “מקורו של העולם״[2], בעוד דמותו הנכמרת של אדם בדמדומי חייו, ניבטת מעבודתו של עדני, תוך שהיא מוחקת מהמייסטר הדגול דב אור נר את תפארת זהותו, מותירה את המיתוס אפוף ההילה של היוצר החד פעמי מנושל מנכסיו ומריבונותו על גופו, ויתר על כן מייצוג בבואתו שלו, מַקְדִּימָה עד כדי גיחוך את נבואתו של אור נר עצמו: “כשלוקחים בחשבון שנטיית הגוף המתבגר היא להתכווץ בטווח של אלפי שנים, ייתכן שהוא יהפוך לפרודה נקודתית בחלל״.[3]

חותם את מסלול הצפיה, תלוי לצידו של אור נר, פרח כובע הנזיר מחצרה של רינה פלד. במין צימוד פואטי ומכוח היבראו הבלתי רצוני, הוא מהבהב ומסמן לצופה את שיבתו הנצחית.

 טקסט: יורם בלומנקרנץ

אוצרים: עודד זידל ויורם בלומנקרנץ

 

[1] חז״ל במסכת תענית י״א, א׳ על הפסוק מחבקוק ב׳ י״א.

[2] כשם יצירתו המפורסמת של גוסטב קורבה, אותה מצטטת האמנית בעבודה מרכזית שלה שאינה מוצגת כאן.

[3] דב אור נר, מתוך פרוייקט: חיזוי דיוקן עצמי בעוד 50,000 שנה, מצוטט אצל טלי תמיר, דב אור נר – פעולות בפלנטה הקרובה 2070-1970, הוצאת קו אדום אמנות, הקיבוץ המאוחד 2014, עמ׳ 42.

***

לקראת שיח גלריה ב12.10: התערוכה ׳שטף דם׳ מוצגת בגלריה הקואופרטיבית הירושלמית, אגריפס 12. 

 

משתתפות ומשתתפים חברי הגלריה: אריאן ליטמן, בתיה רוזנק (מבטאים ביתיה), ריטה מנדס פלור אהרון קריצר ורינה פלד. ועוד שני אמנים אורחים: מירי נשרי וירמי עדני.
העבודות
1. אריאן ליטמן מציגה – קערת לחש/ השבעה אליה התייחס גדעון עופרת ברשימה:
אריאן ליטמן

 

2. אהרון קריצר מציג – אבנים עליהן מודבקים צילומים.
אהרון קריצר.
אהרון קריצר.
3. ריטה מנדס פלור מציגה – עלי צבר מרוססים בצבע שבמהלך התערוכה בקעו מהם עלעלים חדשים.
ריטה מנדס פלור
ריטה מנדס פלור
4. בתיה רוזנק מציגה – עבודות דמויות ורידים בטכניקה של חוטי צמר מגוהצים בין שכבות של יריעות ניילון וכן עמוד קולאז ריבועי ציורים דמויי רקמת עור בגוני אדמדם.
בתיה רוזנק
בתיה רוזנק
בתיה רוזנק
בתיה רוזנק
5. רינה פלד מציגה כמה ציורים בפורמטים שונים של 1. פרחים, 2. פורטרט עצמי של ראש חבוש 3. קנווס קטן עם קרע אדמדם במרכזו.
רינה פלד
רינה פלד

 

רינה פלד
רינה פלד
 
6. ירמי עדני מציג: 1. אובייקט דמוי מיטה ריקה, 2. קונסטרוקציית קרטון עם דימוי חדר ושני חורים גדולים מרוחים בצבע אדום 2. שני ציורים זה על זה דמויי בד/ עור מוכתמים 3. פורטרט מיניאטורי של האמן דב אור נר באחרית ימיו.
ירמי עדני
ירמי עדני
ירמי עדני

 

 
7. מירי נשרי מציגה 1. ציור של עוברים בטכניקה מעורבת, 2. ציורי קפה: של דמות הגיבור המיתולוגי אדוניס, של גבר נוסף שמו דוד,  ועוד דמות אישה המכונה אביב. 
מירי נשרי
מירי נשרי
מירי נשרי

 

משתתפות ומשתתפים חברי הגלריה: 
אריאן ליטמן, אמנית רב-תחומית החוקרת את היחסים בין אמנות, מרחב, זהות וזיכרון. נולדה בשווייץ בשנת 1962 ומתגוררת בישראל מאז 1981. בוגרת האקדמיה לאמנות ולעיצוב בצלאל (בהצטיינות, 1991) ובעלת תואר שני באמנות ואסתטיקה מהאוניברסיטה העברית בירושלים (2004). למדה גם יחסים בינלאומיים והיסטוריה של ארצות האסלאם באוניברסיטה העברית (1986) והשתתפה בתכנית האמנים הצעירים של בצלאל (1998). הציגה תערוכות יחיד רבות, ביניהן “טבע דומם”, “בתולת ישראל ובנותיה”, “Core”, “הקשרים סמויים”, “היער הנייד”, “Border Land”, ו־“ארץ פצועה”, בבתי אמנים וגלריות מרכזיות בארץ ובעולם. שימשה כאוצרת-עוזרת לאמנות עכשווית במוזיאון ישראל (1991–1994), וזכתה בפרס ע”ש מארי פישר לעידוד אמנים צעירים (1991), במלגת אינגבורג בכמן (1994) ובמילגת קרן תרבות אמריקה-ישראל (1992–1993).
בתיה רוזנק, אמנית ירושלמית, נולדה בצרפת בשנת 1965 וגדלה בישראל. בוגרת המחלקה לאמנות באקדמיה בצלאל (סוף שנות ה־80) ולמדה רישום במשך כחמש שנים אצל יוסף הירש. יוצרת ומלמדת בסטודיו פרטי בירושלים. חברה בגלריה אגריפס 12 בירושלים מאז 2010. נשואה ואם לארבעה. הציגה תערוכות יחיד, בהן “ציפור נפש”, “זיכרון”, “רוחות נוף”, “שאר רוח”, “עין באין”, “רשומה – Record”, ו־“גולם” (אוצרת: איילה לנדאו). השתתפה בתערוכות קבוצתיות רבות, ביניהן “צבע טרי 4”, “מנופים”, “המלך עירום”, “חולות נודדים”, “חמסין”, “שחור לבן”, “וינה 1900” ו־“אמני הגלריה אגריפס 12 במחווה למשה קסטל”.
ריטה מנדס-פלור, אמנית, אוצרת, צלמת וסופרת. בוגרת בצלאל בעיצוב סביבה (1985), למדה ציור שמן במוזיאון לאמנות של בוסטון (1986–1987) והמשיכה בלימודי סטודיו וצלום עם ישראל הירשפלד, אוהד אשר, נוח פולברג ודורון אדר. הציגה תערוכות יחיד רבות, בהן “עבודות על נייר”, “חדר משלך”, “ערום מבפנים”, “זיכרון ומחיקה”, “Where Secrets Hide”, ו־“מראה כמוס”. השתתפה בתערוכות קבוצתיות רבות בישראל ובעולם, ביניהן בבית האמנים בירושלים, המוזיאון לאמנות ישראלית ברמת גן וגלריה אגריפס 12. שימשה כאוצרת ראשית בגלריה אנטיאה בירושלים (1998–2009), שם יזמה ואצרה עשרות תערוכות, ביניהן “אחותי – אמניות מזרחיות בישראל” (עם שולה קשת) ו־“והופכות לזעקה אחת – נשים בעת מלחמה”. עוסקת גם בכתיבה יוצרת באנגלית; ספרה “בית ללא דלתות” ראה אור בהוצאת עיתון 77 (2012), ויצירותיה פורסמו ב־Persimmon Tree וב־Hawaii Review.
אהרון קריצר, יליד שנת 1963, מתגורר בירושלים. נשוי ואב לשלושה. אמן, צלם וגרפולוג מומחה בעל משרד עצמאי משנת 1991. עוסק בצילום אמנותי, לעיתים בשיתוף פעולה עם אליסיה שחף. מנחה קבוצות לימוד פלורליסטיות (אלול, בבלי ירושלמי, קבוצת אמנים ועוד), וכן קבוצות צילום בתהליך אישי – במסגרת פרויקט „צילומדרש”, סדנאות צילום בהשראת טקסטים מארון הספרים היהודי, ו־„פוטו-וויס”. חבר איגוד האמנים הפלסטיים בישראל וחבר בגלריית האמנים „אגריפס 12” בירושלים. כותב את בלוג הצילום „ייחודא”.
רינה פלד, אמנית, היסטוריונית של אמנות ואוצרת. ילידת ירושלים. בוגרת בית הספר לאמנות “אבני” בתל אביב (1970) ובעלת תואר שני בהיסטוריה של האמנות והקולנוע מהסורבון, פריז (1973). שימשה כסגנית מנהלת סינמטק ירושלים בשנים 1974–1978. למדה רישום וציור אצל טובה ברלינסקי, יוסף הירש ואורנה מילוא, ולמדה במכללה לתרבות “עלמא” בתל אביב (1996–2006). בשנת 1998 קיבלה תואר דוקטור להיסטוריה מהאוניברסיטה העברית בירושלים. מחברת הספרים “האדם החדש של המהפכה הציונית” (הוצאת עם עובד, 2002) ו־“וינה 1900: פריחה על סיפה של תהום” (בעריכתה עם שרון גורדון, 2019). הציגה תערוכות יחיד רבות, בהן בבית האמנים בירושלים, בגלריה אנטיאה, בגלריה יאיר ובגלריה אגריפס 12, שם היא חברה קבועה מאז היווסדה. השתתפה בתערוכות קבוצתיות רבות בארץ, ושימשה כאוצרת בגלריה אגריפס 12 בתערוכות “תהילה ותכלה”, “ספירת מלאי”, “גוף ראשון רבים” ו־“הסלון ברחוב אגריפס”. בנוסף, אוצרת את סדרת התערוכות “קיר 1” בבית הקפה “תמול שלשום” בירושלים, יחד עם לאורה וייז.
מירי נשרי, אמנית רב תחומית, ילידת קולומביה, מתגוררת ועובדת בתל אביב. עוסקת באמנות מושגית, מיצג ווידיאו-ארט. מאז שנות ה־80 הציגה בתערוכות רבות במוזיאונים וגלריות בישראל ומחוצה לה, בהם מוזיאון ישראל, מוזיאון תל אביב, מוזיאון חיפה, מוזיאון רמת גן, בית חנקין בכפר יהושע והמשכן לאמנות בעין חרוד. עבודות הווידיאו שלה הוצגו בפסטיבלים ובביאנלות רבות ברחבי העולם. כלולות באוספים של מוזיאון ישראל, מוזיאון חיפה, מוזיאון רמת גן והמשכן לאמנות בעין חרוד. זוכת פרס שר התרבות, פרס עידוד היצירה, מענק מפעל הפיס ומענק קרן רבינוביץ’.
ירמי עדני, צייר. נולד בשנת 1955 בתל אביב, חי ויוצר בבנימינה ובנווה צדק. למד בביה״ס הגבוה לציור ולפיסול ע״ש מרגושינסקי ובביה״ס קלישר בתל אביב (1976–1980), וכן ב־Old St. School בלונדון (1982). הציג תערוכות יחיד בגלריות רבות, ביניהן גלריה ארגמן, גלריה מימד קטן, גלריה יאיר וגלריה נולובז בתל אביב. בין תערוכותיו הבולטות: “דרום-מזרח”, “אין כמו בבית” ו־“קרטונאז”. השתתף בתערוכות קבוצתיות רבות בארץ ובחו״ל, ביניהן בגלריות Old St. בלונדון, בגלריה קלישר, בסינמטק תל אביב, בגלריות שרה קונפורטי, מנשר, יאיר ואלמסן, ובמוזיאון חיפה לאמנות. עבודותיו הוצגו גם בתערוכות נושאיות כגון “דיוקן עצמי”, “מראה מקום”, “בתנודה” ו־“עיניים אל תרדפו אותי”.

עוד ב

גיליון 5

Contact us

Want to learn more about RadGreen? Fill in your details below and our team will be in touch!

Facebook
WhatsApp
LinkedIn
Pinterest
Email
X
Telegram

הרשמו כדי לקבל את

כתב העת ישירות למייל

דילוג לתוכן
history
Sample Page