השירה מנסה לתפוס ולו במעט את מה שאינו נתפס  

מיכל פרי

2022, Neta Harari Navon, Judgment Day (details), Oil and Layers of Gesoo on Wood, 110/90 cm

 

שדות בודדים מכחילים  

זְרִימָתוֹ שֶׁל הָאוֹר הֶחָשׁוּךְ,

מֵעֵבֶר לָאֹפֶק הַמִּתְרַחֵק, הִיא חוֹצָה

שָׂדוֹת נְטוּשִׁים, גּוּפוֹת גּוּפוֹת מְפֻזָּרוֹת.

הִיא צוֹפָה בַּחֲשֵׁכָה הַמִּתְפַּשֶּׁטֶת,

בַּנּוֹזֵל הַשָּׁחֹר מְכַסֶּה אַט אַט אֶת הָאֲדָמָה.

נְחִילִים נְחִילִים הֵם מְגִיחִים מִבּוֹרוֹת עָפָר, בְּעֵינֵיהֶם דָּם,

כְּלֵי שְׁחִיטָה אוֹחֲזִים בְּיָדָם, לִקְטֹל לַהֲרֹס לְהַשְׁמִיד לֶחָלָל,

לִזְרֹעַ פַּחַד – אֵשׁ – אֵימָה – מָוֶת.

 

שָׂדוֹת בּוֹדְדִים מַכְחִילִים,

הַשָּׁמַיִם מְכֻסִּים אָדֹם אֵשׁ לוֹהֵט,

הִיא עֲטוּיָה כֻּתֹּנֶת בַּד דְּקִיקָה, רְדִידָהּ מִתְנַפְנֵף בָּרוּחַ.

יְחֵפוֹת כַּפּוֹת רַגְלֶיהָ, חֲרִיצִים עֲמֻקִּים בַּבָּשָׂר הַחַי.

הִיא דּוֹרֶכֶת עַל אַבְנֵי טְרָשִׁים, עַל אֲדָמָה שְׁחֹרָה, עַל עָפָר שָׂרוּף.

שְׂדוֹת אֵפֶר, שְׂדוֹת אֵפֶר, שְׂדוֹת אֵשׁ בּוֹעֶרֶת,

 

מָה שֶׁהָיָה בֵּיתָהּ.

 

פְּרָחִים הָיוּ מְקַשְּׁטִים חַבְלֵי אֶרֶץ, פְּזוּרִים עַד הָאֹפֶק,

כּוֹתְרוֹת לֶהָבוֹת אוֹר בְּרִיאָה לְרֹאשָׁם, עֲצֵי פְּרִי עֲמוּסִים

הִשְׁפִּילוּ  בַּדֵּיהֶם, דֶּשֶׁא יָרֹק צָמַח מְכַסֶּה מֶרְחָבִים.

 

נַפְשָׁהּ טְבוּלָה, מִתְבּוֹסֶסֶת בְּדָמָהּ.

 

הַשֶּׁקֶט שֶׁלָּהּ מִתְבּוֹנֵן בֶּעָלִים הַנָּעִים לְמַשַּׁב הָרוּחַ,

צוֹמְחִים וְנוֹפְלִים.

 

הַאִם קַיָּם דָּבָר אַחֵר, זוּלַת הַמַּרְאֶה

הַחוֹלֵף שֶׁל עוֹלָם נִבְרָא וּמִתְפּוֹגֵג?

זוּלַת שֶׁמֶשׁ עוֹלָה וְשׁוֹקַעַת,

זוּלַת יוֹם וָלַיְלָה, זוּלַת אוֹר וַחֲשֵׁכָה,

זוּלַת גּוּף בָּשָׂר וָדָם?

 

בִּרְחוֹבוֹת הָעִיר, הַמִּדְרָכוֹת מְכֻסּוֹת

בְּעָלִים צְהֻבִּים שֶׁנָּשְׁרוּ מֵהָעֵצִים.

בִּנְיָנִים, קִירוֹתֵיהֶם אֲבָנִים,

חַלּוֹנוֹת רַאֲוָה מוּאָרִי, זוֹרְמִים זוֹרְמִים אֲנָשִׁים.

רוּחַ קָרָה שֶׁל חֹרֶף מִתְקָרֵב.

 

הִיא פּוֹסַעַת בְּמֶרְחֲבֵי הַזְּמַן,

בְּתוֹךְ הָאֲוִיר הַבִּלְתִּי נִרְאֶה,

 

וְהַכֹּל נָמוֹג פְּסִיעָה פְּסִיעָה.

 

 

השירה מנסה לתפוס ולו במעט את מה שאינו נתפס  

 

בְּחֶשְׁכַת הָאַיִן, הִיא שָׁטָה בֵּין דִּמְיוֹנוֹת,

בְּתוֹךְ עוֹלָמוֹת שֶׁכְּבָר הִתְפּוֹגְגוּ.

 

הָאוֹר הָאָפֹר מַצְבִּיעַ עַל יוֹם סַגְרִירִי,

רַעַשׁ לֹא מְזֻהֶה בָּרֶקַע.

 

הַלֵּב אֵינוֹ יָכוֹל לְהָכִיל אֶת דְּמוּתוֹ שֶׁל הַמָּוֶת.

 

הִיא קָמָה מֵהַמִּטָּה, הִיא נִגֶּשֶׁת לַחֲדַר הָאַמְבַּטְיָה,

הִיא שׁוֹטֶפֶת פָּנִים, הִיא מוֹרַחַת מֵיְקַאפּ וּקְצָת סֹמֶק עַל הַלְּחָיַיִם.

הָרַעַשׁ הַמַּטְרִיד נִפְסַק.

 

בַּחוּץ נִשְׁמָעִים צִיּוּצֵי צִפֳּרִים.

הַשֶּׁמֶשׁ מְסַלֶּקֶת אֶת הָאָפֹר.

 

הִיא מַבְחִינָה בִּשְׁנֵי פִּרְחֵי הִיבִּיסְקוּס וְרֻדִּים שֶׁצָּמְחוּ לְגֹבַהּ,

עֲלֵי כּוֹתַרְתָּם מִתְנַשְּׂאִים מֵעַל גְּבוּל מַעֲקֵה הַמִּרְפֶּסֶת שֶׁבַּקּוֹמָה הַשְּׁנִיָּה.

 

הֶעָלִים זָזִים וּמַפְסִיקִים לָנוּעַ לְסֵרוּגִין,

צְלָלִיּוֹת וְכִתְמֵי אוֹר רַכִּים מְשַׁנִּים אֶת צוּרָתָם,

 

רוֹטְטִים מֵעַל הַקִּירוֹת הַלְּבָנִים,

מִתְהַוִּים וּמִתְפּוֹגְגִים.

 

בְּבֵית הַקָּפֶה שְׁנֵי בַּחוּרִים צְעִירִים

עוֹמְדִים מֵאֲחוֹרֵי הַדַּלְפֵּק וּמְכִינִים קָפֶה לַבָּאִים.

הֵם עוֹבְדִים כָּרָגִיל, כְּאִלּוּ דָּבָר לֹא קָרָה.

בָּחוּר נוֹסָף נִכְנָס, אוֹחֵז קוֹרְקִינֶט בְּיָדוֹ, יוֹרֵד לְקוֹמַת הַמַּרְתֵּף,

מַשְׁאִיר בַּמַּרְתֵּף אֶת הַקּוֹרְקִינֵט,

עוֹלֶה וּמִצְטָרֵף לִשְׁנֵי הָאֲחֵרִים.

 

גֶּשֶׁם שׁוֹטֵף אֶת הָאֲדָמָה.

הַשִּׁירָה מְנַסָּה לִתְפֹּס וְלוּ בִּמְעַט אֶת מַה שֶׁאֵינוֹ נִתְפָּס.

 

הָפַכְנוּ לְחוּטֵי בָּשָׂר פְּרוּמִים.

זַעֲקַת אָדָם לֵאלֹהָיו.

 

טִפּוֹת כְּרִמְזוֹן מְטַפְטְפוֹת בֵּין שִׁבְרֵי אוֹר.

 

חוּטֵי חֲלוֹם קוֹשְׁרִים אֶת הַחַיִּים לַמֵּתִים.

מיכל פרי, משוררת וציירת, בוגרת מכון אבני לאמנות. השלימה תואר שני בספרות משווה באוניברסיטת בר-אילן. סיפורה נבחר כסיפור מומלץ בתחרות הסיפור הקצר של עיתון "הארץ" לשנת 2025. שיריה פורסמו באנתולוגיות, כתבי עת ואסופות שירה, ותורגמו למספר שפות. פרסמה שלושה קבצי שירה. הציגה תערוכות יחיד והשתתפה בתערוכות קבוצתיות בארץ ובעולם.

עוד ב

גיליון 4
Screenshot 2025-08-02 at 19.07
vertigo inbox (1) no2 120-180 cm
אובססיה איראנית 3, טכניקה מעורבת, 2023-4

Contact us

Want to learn more about RadGreen? Fill in your details below and our team will be in touch!

Facebook
WhatsApp
LinkedIn
Pinterest
Email
X
Telegram
דילוג לתוכן
history
Sample Page