גליון ראשון | שמחת תורה

ה-7 באוקטובר הטיל עלינו צל ענק, והעמיק את הקרע בשפה ובדיבור בינינו. עד כדי תחושה שבליבת קיומנו נוצר חור. מטרת כתב העת ״שפה חדשה״ לִטְווֹת רשתות חדשות להחזקת המציאות ולריפוי השיחה, להבנתה מתוך אמונה והעזה לחשוב את קיומנו מחדש בפיכחון, שורשיות ועומק.

יוסף סולח לאחים, יונתן הירשפלד

לנושא השבויים במסורת היהודית נודעים הקשרים ורבדים מגוּונים. פדיון שבויים איננו רק הלכה פרטית, אלא צו קטגורי. יסוד מכונן במוסר העברי, החוצה גבולות תקופתיים, לשוניים ותיאולוגיים: מראשיתו של הסיפור העברי

אלי שמיר, אלעזר בן יאיר שולח את אנשיו לעין גדי בליל הסדר שנת 67 והמלאך המבשר למריה, 1986, 180 על 240, אוסף מוזיאון תל אביב

אני זוכרת חלקים מהיום הזה בתמונות. אני זוכרת ששאלתי את אחותי הגדולה מה עושים והיא אמרה, בלי הבעה על הפנים, ״עכשיו מודיעים״. אני זוכרת שמהר מאד הגיעה למקום חברה טובה

יוסף סולח לאחים, יונתן הירשפלד

לנושא השבויים במסורת היהודית נודעים הקשרים ורבדים מגוּונים. פדיון שבויים איננו רק הלכה פרטית, אלא צו קטגורי. יסוד מכונן במוסר העברי, החוצה גבולות תקופתיים, לשוניים ותיאולוגיים: מראשיתו של הסיפור העברי

יוסף סולח לאחים, יונתן הירשפלד

לנושא השבויים במסורת היהודית נודעים הקשרים ורבדים מגוּונים. פדיון שבויים איננו רק הלכה פרטית, אלא צו קטגורי. יסוד מכונן במוסר העברי, החוצה גבולות תקופתיים, לשוניים ותיאולוגיים: מראשיתו של הסיפור העברי

יוסף סולח לאחים, יונתן הירשפלד

לנושא השבויים במסורת היהודית נודעים הקשרים ורבדים מגוּונים. פדיון שבויים איננו רק הלכה פרטית, אלא צו קטגורי. יסוד מכונן במוסר העברי, החוצה גבולות תקופתיים, לשוניים ותיאולוגיים: מראשיתו של הסיפור העברי
לנושא השבויים במסורת היהודית נודעים הקשרים ורבדים מגוּונים. פדיון שבויים איננו רק הלכה פרטית, אלא צו קטגורי. יסוד מכונן במוסר העברי, החוצה גבולות תקופתיים, לשוניים ותיאולוגיים: מראשיתו של הסיפור העברי המקראי, דרך העיצובים המדרשיים ופרשנויות אלגוריות המתפתחות בספרות המדרש והאגדה (בסגנון של משלים ורמזים מוסריים), סוגיות היסטוריות ופסיקות הלכה, ועד לפרשנויות מיסטיות־סימבוליות העולות מתוך כתבים קבליים וחסידיים. תחומי הדיון משתרעים על פני תחומי הפשט, הדרש, ההלכה והסוד. אולם אין בכוונתי להשתמש בקטגוריות אלה כז'אנרים, אלא כממדי בוחן למציאות, הדיון שאציע יהיה על פי שיטתי – שיטת ה'פרד״ס־החדש', אותה גיבשתי מאז ה-7.10.
אני זוכרת חלקים מהיום הזה בתמונות. אני זוכרת ששאלתי את אחותי הגדולה מה עושים והיא אמרה, בלי הבעה על הפנים, ״עכשיו מודיעים״. אני זוכרת שמהר מאד הגיעה למקום חברה טובה שלה שגרה קרוב ואחותי אמרה לה להיות איתי. אני זוכרת את החברה הזו מתיישבת לידי על המדרכה, מחבקת אותי ואומרת ״מעכשיו אסור לך להיות לבד״. אני זוכרת שהתקשרתי להודיע לאביב, בן הזוג שלי. הוא בדיוק היה בחתונה של חבר מהתיכון, שגם היה החבר הראשון שלי. כשהתקשרתי להגיד לו שאמא שלי מתה שמעתי את האקס שלי ברקע אומר משהו כמו ״נאהב אחד את השנייה לנצח״. אני זוכרת שהתקשרתי לאח שלי הגדול (שחולק איתי אבא) ושאלתי איפה הוא. כשאמר שהוא בנסיעה עם הבת שלו, אמרתי שיוריד מרמקול ויעצור בצד. אחרי שאמרתי לו ״אמא שלי מתה״ הוא רק אמר ״אני בא״. אני זוכרת שמישהי מבית הקפה שממול ניגשה לתת לי צלחת צ׳יפס ושאלה אם השכן שלי מת ואני לא עניתי. מישהי אחרת התכופפה אלי, ״אני ממש רוצה לתת לך חיבוק״, אמרה, חיבקה ואני לא זזתי. אני זוכרת שאמרתי לאביב בטלפון שמות של שתי חברות שצריכות לדעת עכשיו, והן יגידו לכולם. אחת התקשרה אלי מיד ובכינו ביחד, השנייה הייתה קרובה לתל-אביב ובאה להיות איתי עד שאביב יבוא. כשהיא הגיעה רצתי אליה ולחשתי לה משהו על סכין מטבח כי חשבתי שזה מה ששמעתי אנשים אומרים. אבל בעצם עד היום אני לא יודעת. אני זוכרת שאבא הגיע וקרסתי על ברכיו בתוך המכונית עד שצפרו לנו כי זה חסם את הרחוב החד-סטרי. אני זוכרת שהביאו לו כיסא מבית הקפה וישבנו שם אבא המתייפח, אני ואחותי הגדולה שלא הייתה לה הבעה על הפנים, החברה שלה והחברה שלי; ואבא אמר משהו בסגנון ״מעכשיו אומרים רק דברים טובים על אמא, אני לא מוכן לשמוע שום דבר אחר ואף אחד לא צריך לדעת מה בדיוק קרה. אנחנו נזכור אותה עם הדברים היפים והטובים וזה רק עניין שלנו מה שקרה פה״ ובאותו רגע חברה שלי לחשה לי באוזן שאני יכולה לספר מה שאני רוצה ושמה שמרגיש לי נכון לעשות אני יכולה לעשות. אני זוכרת שאבא התקשר לאחותי הקטנה ולא רצה לספר לה. היא ידעה שאמא נעדרת והוא אמר לה ״את צריכה למצוא לך טיסה וכשתגיעי לארץ נדבר״ ואחותי הגדולה לקחה לו את הטלפון והלכה הצידה. אני זוכרת ששמעתי את אחותי הקטנה שואלת ״היא מתה?״ ואחותי הגדולה ענתה ״כן. היא מתה״ וסיפרה לה הכל. אני זוכרת שראיתי אמבולנס צהוב מגיע וידעתי. ידעתי שזה סימן שמישהו מת כי למדתי כשהתנדבתי במד"א בתיכון שבאמבולנס צהוב יש רופא ורק הוא יכול לקבוע מוות. אני זוכרת שהוציאו אלונקה ריקה מהאמבולנס. אני זוכרת את צליל הגלגלים באים וחוזרים אלי מתוך הבניין. מישהי אמרה שאולי לא כדאי להסתכל עכשיו, אז התמקדתי בלבנים הבורדו והכחול על המדרכה מתחת לספסל שהיה באלכסון אלי. אני זוכרת שראיתי כמה בדלי סיגריות ותהיתי אם הם של אמא. אפילו לא שמעתי את קול טריקת הדלתות. האמבולנסים נעלמו. רוב האנשים הלכו. אני זוכרת שאחותי הגדולה אמרה לשוטרת ״אני רוצה בדיקה טוקסיקולוגית, בדיקת רעלים, בדיקת סמים״ אבל השוטרת רק הסתכלה עליה, לא כתבה כלום ואמרה בסדר. כשאחותי אמרה לה ״את לא כותבת. למה את לא כותבת?״ השוטרת שתקה. אני זוכרת שהביאו לנו את המפתח לדירה ואמרו לא להיכנס עד יום ראשון ואחותי כעסה שאולי זה רצח ולמה הם לא בודקים שוב והשוטרים אמרו שהם שללו את הכיוון הזה באמצעות המז״פ. אני זוכרת שאביב שאל איפה האוטו ולא הצלחתי לדבר. רק הצבעתי והלכתי. אני זוכרת שנסענו לירושלים ״לארוז״. היינו רק שנינו במכונית ואמרתי לו, כאילו אמא מדברת מתוכי, שעכשיו זה זמן לבקש עזרה. והוא אמר בסדר. ואז ביקשתי מהחברות מהעבודה לבוא אלי הביתה. בדרך מהאוטו לדירה שבקומה הראשונה הגוף היה כבד. הרגשתי את אמא שוכבת על הכתפיים שלי בשכיבת פצוע. התיישבתי על הספה, זו שישבנו עליה אמא ואני יחד לפני שבוע, ובפעם הראשונה אמרתי בקול לחברות. אני זוכרת שאמרתי: ״אני לא מבינה איך דבר כזה יכול לקרות״ . אני זוכרת שהן שתקו בעיניים פקוחות, עיניהן התמלאו דמעות. מישהו אמר שכדאי להתארגן כדי שאסע לאבא שלי. לא ידעתי אם לקחת איתי את ספרי הלימוד למבחני הלשכה שהיתי אמורה לגשת אליהם בעוד חודשיים והחברות ארזו לי אותם ״ליתר ביטחון, אם תרצי״. אחת מהן פינתה את כל המקרר כי לא ידענו מתי נחזור, ואחת ארזה בגדים. אני זוכרת ששאלתי אותה מה לובשים להלוויה והיא אמרה ״אני אארוז לך כמה דברים שחורים״. אבל בסוף, מה שאני הכי זוכרת מהיום הזה הוא כמה דקות אחרי שמצאנו אותה. אחותי לא הסכימה שאכנס, אבל היא סיפרה לי בדיוק מה ראתה. התיישבנו בכניסה לבניין שכן. לבד. שאלתי אותה ״מה עושים״ והיא אמרה ״עכשיו מודיעים״. אני זוכרת את אצבעותיה רועדות כשהקלידה בפלאפון את המילים: ״אמא שלי התאבדה״. * הפילוסוף וההוגה הפוליטי ז׳אן פרנסואה ליוטאר כתב על חשיבות השיום ליצירת תרבות וזהות. לדבריו ״כילדים, כמהגרים, אנחנו נכנסים לתרבות באמצעות לימוד שמות פרטיים״ – שמות של גיבורים, תאריכים ויחידות מדידה של מרחב וזמן מאפשרים לכונן תרבות. לטענתו, ״להיות מכוּנה פירושו להיות מסוּפר״ שכן כל נרטיב, גם אנקדוטלי, מאפשר להמחיש את השם, לתת לו לגיטימציה וכך גם להבטיח את המשכיות הקהילה. התרבות של עולם שמות מסוים נאבקת על גבולותיה דרך הלגיטימיות של הסיפור שלה ושל מי שמספר אותה. למקרא הדברים האלו אני חושבת על ״ברית מילה״ כסיפור שמכיל את הלגיטימציה לא רק לפולחן עצמו, אלא גם לקיומה של תרבות. מקורו של הפולחן בסיפור על אברם ושָׂרַי שבגיל שבעים הלכו מחרן לכנען בעקבות הציווי ”לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ.” (בראשית, י"ב, 1). אני פותחת ספר שקיבלתי מהבוס הראשון שלי כעורכת-דין בו מתאר הרב יונתן זקס ״רעיונות משני-חיים״ בפרשות השבוע. בפרק על פרשת ״לֶךְ לְךָ״ טוען זקס כי ״אברהם נועד להיות אביו של עם מוכוון-פְּנים״. כלומר, עם שאנשיו נוטים ״לצפות פני עתיד אך לשמור אמונים לעבר״. לטענת זקס אנשים כמו אברהם נוטים להיות חלוצים, לחקור את החדש והלא נודע מתוך שמירת אמונים לישן. הרעיון משנה החיים של הציווי ״לֶךְ לְךָ״, לפי זקס, הוא האומץ להיות שווה. האומץ להיות שווה? זה לא נשמע הגיוני, אולי שונה. האומץ להיות שונה? האותיות מטשטשות, עדשות העיניים יצאו מפוקוס: חרק קטן מטייל על שורות הספר. החרק, שגודלו כנמלה אך איננו נמלה, מסייר לעבר פינות הפרק וגורם לי לתהות אם זו אמא שלי, כלומר נשמתה שהתגלגלה לפה כחרק. האם זה קשור? שמה של אמי היה שָׂרִי אך בשנותיה האחרונות חזרה להשתמש בשם שָׂרה, בייחוד כשטיילה באפריקה עם בן זוגה המוסלמי-אפריקאי, אִיבּי, ששמו המלא היה אברהם. ״אנחנו הוכחה לשלום בין העמים״ הייתה אומרת מתוך הפסיכוזה הפעילה שתקפה אותה כששהתה שם בשנת 2020. באותה שנה, בני משפחה נסעו להחזיר אותה ממוזמביק. בארץ היא אושפזה במשך חודש. חודשים ספורים לאחר השחרור, היא שמה קץ לחייה. אם היה זה ניסיון של הנשמה שלה להגיע לפה, לתוככי כתיבת הטקסט הזה, הרי שהוא הצליח. האם פשר התגלגלות המחשבה הזו נועדה לתת לי רוח גבית להמשיך את כתיבת הטקסט הזה, שתכליתו חשיפה עצמית שלי כאדם שונה? אבל איך אפשר להתחיל להסביר את החריגות שאני חשה מבלי שיש לה שם. אני אפילו לא יודעת איך לסדר את בליל המעגלים שחותכים זה את זה ומייצרים את הצורה הלא ברורה הזו, הגוש המחניק חסר הצורה שהכה שורשים בתוך החזה. משהו בפנים עמום, צורם, פועה, מגיח ונסוג, משנה את צבע עיניי וכבה. שנים אחורה. זר שנמסך במוכר, נדמה לי שהוא כבר נטמע לחלוטין בתוכי ושינה את הצבע, מתי זה קרה? האם רבץ רדום עמוק במערות הלב והתעורר אחרי שנפטרה או שתמיד היה שם מיילל, שורק, שואג, שואב את האוויר ונושף מתוכי, האם אני הוא? האם הוא שכול שיתפוגג עם הזמן? האם הוא גוש מולד שעובר בתורשה ונמצא אצלי בדם הטבורי, האם ינקתי אותו משעותיי הראשונות על הכדור הזה או שספגתי אותו מהסביבה ומנסיבות החיים? האם אני יכולה להסתפק בלקרוא לזה דור שלישי לשואה או דור שני למוות באובדנות? האם מספיק להגיד שהשכול שלי מתמשך או שאירועים בחיי, ובפרט השנה האחרונה בחייה של אמי – הפסיכוזה, האשפוז, המוות – יצרו כולם פוסט-טראומה מורכבת? למה אני מרגישה כל כך מרוחקת מהמילים האלו? למה מרגיש לי שזה ליד, לא בדיוק. שמצד אחד הרגשתי את זה קודם, ראיתי את זה כבר, ומצד שני התבוננתי לזה בעיניים לראשונה רק אחרי מותה? היום מקובל להגיד ״מתמודדת נפש״. זו נחשבת צורה רגישה ומודעת יותר לעומת ״חולי נפש״. עם זאת, להתייחס לפגיעות נפש כמחלה מדגיש את זמניותה, בעוד שהמונח ״מתמודדת נפש״ נתפס בעיני דווקא כמכונן זהות, לא כמצב זמני שעשוי להשתנות. להתייחס לפגיעות כמחלה מאפשר מידה מסוימת של תקווה כי יש תרופה וכי אפשר להפריד בין האדם למחלה או להתמודדות, כמו ניסיון להשאיר את האדם ״נקי״ מהדבר הזר, השלילי, שדבק בו. עם זאת, שימוש במילה ״מחלה״ מציג את האדם כחסר אונים לחלוטין ביחס להתמודדות שלו, כאילו היא בעלת ישות נפרדת ממנו, לעיתים פראית ואפלה. * אני חושבת שמאז ומתמיד הדבר הזה ליווה אותי. כשהייתי קטנה כעסתי על ההורים שלי על שהביאו אותי לעולם בלי לשאול אותי. לעולם ״הרע הזה״, הייתי מדגישה. אמא תמיד אמרה שסבל הוא חלק מהקיום אבל אני זוכרת שפעם אחת, בגיל שבע עשרה, אמרתי לה שאני רוצה למות והיא נשברה ואמרה ״גם אני״; אז התיישבנו על רצפת המטבח ובכינו שתינו עד שבשלב מסוים הבכי העדין שלה הפך לבכי של ״בכאילו״ והיא עשתה פרצוף מצחיק, ושתינו צחקנו. היא חיבקה אותי וביקשה שכשהיא תמות אני אשתול עץ בגינת הבית שלי. אבל כשהיא מתה לא היה לי בית עם גינה. הייתי בת עשרים ושבע. אז הלכתי לאחות של חברה שלי וקעקעתי עץ ערבה בוכייה גדול מאד על הגב שלי. זה לא כאב במשך ארבע שעות.   האם אפשרתי לעצמי לקבל את החלק הזה בי בכנות כחלק ממני רק אחרי שהסכמתי לקבל את אמא שלי? כלומר, את כולה כפי שהיא, לאהוב באמת גם את הפנים המחייכות, המחליקות קמט באצבע בוטחת במצחי החרוש; וגם את פני האם השנייה, מבטה נודד אל העצים, שפתיה ואגרופיה קפוצים. אני לא חושבת שאחזור להיות מי שהייתי לפני מות אמי או שאפילו אהיה דומה לאותה צעירה שהייתי. ברור לי שהשתניתי עמוקות. ביני וביני אני תוהה כמה לילות מסויטים וימים בהם הסיוטים חוזרים בהבזקים בעירות, כמה התקפי חרדה, כמה ימים של חוסר יכולת לקום מהספה או לצאת מהבית עלי לחוות כדי להרגיש שזה בסדר להגיד שגם אני מתמודדת. ביני וביני אני תוהה האם בעצם כל אדם בורגני, בייחוד כזה שחי במדינה מערבית שבה יש היפר-מודעות לסוגיות נפשיות, ועוד אחרי המלחמה הזו, האם לא כולנו בעצם מתמודדי.ות נפש על סקאלה. ואם כן, עד כמה האבחנה משנה? אומרים שלוקח הרבה זמן לדייק אבחנות, שיש מעט סלים, פתולוגיות, בעולם בריאות הנפש, והרבה תסמינים שיכולים להתאים לכמה קטגוריות. יש התמודדויות נפשיות שיש להן תרופות או טיפולים מיטיבים, אך ככל שעובר הזמן נדמה לי שמי שנפשו נפצעה יידרש להתמודד עם הפגיעה כל חייו. היא עשויה להשתנות לאורך זמן, להתבטא בתסמינים פיזיים (נדודי שינה, גירודים, פרץ בכי), אך היא עשויה גם להסתרג בעולמנו הפנימי ולעצב את אופיינו (חרדה, נטייה לעצבות). תרופות יכולות לסייע להפחית תסמינים, יש מי שזה יסייע לו לנהל אותם, אך הן לא יעלימו פצעים עמוקים כמו פחד קבוע שהרע מכל יכול לקרות בכל רגע, או שאין משמעות לקיום. המשורר שלומי חתוכה הציע פעם בשיחה עם המשוררת גל נתן שאפשר לקרוא לזה ״מצבי צבירה של הנפש״. נתן הסכימה והוסיפה ״אני חושבת שהעניין הוא באמת לתת לאנשים להגדיר את החוויות שהם חוו ולתת להם שמות״. אבל אני מרגישה שאין שם ליתומי אובדנות, צאצאים למאניה-דיפרסיה או שורדי גלישות פסיכוטיות. אני מרגישה שהחוויה שלי לא יכולה להתאפיין בתור ״מצב״ אלא כהתמודדות אקטיבית יום יומית, כזו ששוחקת את הנפש ומסתתת אותה בכיוון מסוים, כמו נהר ששוחק חלוק נחל ומשנה את צורתו. האם הסיפור שאני מספרת פה נועד לתת לי לגיטימציה לדבר על התמודדות נפשית? ביחוד בימים בהם התמודדות כמו שלי יכולה להיתפס כפריפריאלית להתמודדויות של ניצולי ושורדות השבעה באוקטובר, של חיילות וחיילים שחזרו מהקרב. האם הסיפור שלי הוא הצדקה מספקת לדבר על הדבר הזה, שאין לו שם, כבעלת ידע מניסיון אישי, אישי שלי, לא רק כבת של? האם הסיפור מחפש למלא את וואקום האלמוניות של מי שמצליחה לתפקד באופן סביר בלי תרופה או תעודת נכות אבל החיים שלה כרוכים בעבודה יום יומית; מי שמתנהל בתוכה מאבק עיקש בין הזר למוכר ולא ברור מי מהם קונה שליטה בתודעה, בלב ובגוף. האם משהו בי אחר וצריך סיפור, שם חדש, כדי שאוכל לגבש את זהות, תרבות ושפה משלי? האם הסיבה לכך שהבחנתי באלמוניות הקבוצה אליה אני משתייכת קשורה לעובדה שאבא שלי יתום צה״ל? לכך שאני יודעת את היקף המרחב שניתן לשכול לאומי, לנפגעי פעולות איבה. לא מספיק, לא מספיק בכלל, אבל להם לפחות יש שם. מלחמת השבעה באוקטובר עשתה משהו למעגלי השכול המשיקים האלו, שפתאום הרגשתי נקודת מפגש חריגה ביניהם. אולי זה גרם להיעדר השם לבלוט, עבורי. אולי מרוב הכאב והשכול הלאומי שחשתי הצלחתי להתרחק מהכאב הפרטי שלי ולהתבונן עליו מרחוק. מי אני בתוך מרחב השכול הישראלי? מי אני בתוך מרחב נפגעי הטראומה או הנפש בישראל? * המשוררת נורית זרחי מתארת בשיר ״אבן״ בריאות כעבודה של קפיצות והחזקה. היא תוהה ״כמה עמק יכול להיפער הכאב״ ומתארת ״אצלי בבית הרצפה והקירות עשויים רצפה וקירות./ ורק בנוכחותי הם מראים מה שביכולתם להפוך לתהום״. מסקנתה היא ״קפצי את הדמיון, קפצי את התקווה, היי בריאה, היי אבן״. האם כדי להיות בריאה עלי להתכווץ בכוח, בריכוז תמידי שלא להתפרק? רק לא ליפול לתהום הבית הסוגר עלי כשאני בגפי? לעולם לא אוכל לפוגג את הענן שקנה מקום בחזי, נדמה שהוא שם מאז ומתמיד. אבל רק אחרי מותה של אמי, אחרי סוף העולם הפרטי שלי, הישרתי מבט אל הזרוּת שקנתה בית בתוכי. לאט התבוננו אחת בשנייה. בהתחלה דיברנו בתנועות גוף – בכי, רעד, בהייה, קפאון – עקבתי אחר תנועותיה. למדתי להניח לקול לרעוד ולדמעות לבוא לנוכח פרפר שנלכד ברשת עכביש בגינה ציבורית או קולו של אלן גינזברג קורא את ״קדיש״. היום אני רואה ברגישות הזו כוח. הקול שלי צלול יותר, הראייה ברורה, אולי אני אמיצה יותר. להיות מכונה פירושו להיות מסופר. עוד אין לה שם, לזרוּת שקנתה בית בפנים. תחילה חשבתי שהיא אורחת, אבל ככל שהזמן עובר נדמה שאני והיא אחת. נחות במרחב שלישי של זהות. מרחב שבו אני סופגת חלק מאמי והיא ממשיכה לחיות בתוכי; מרחב שבו השכול והטראומה הלאומיים נמסכים בשכול ובטראומה הפרטיים שלי ומשנים אותי, מסתתים בי אני אחר. במרחב הזה, על העמימות שבו, על הריקוד העדין שהוא מזמן בין שליטה לרפיון, בין התנגדות להכלה, אני מתחילה להרגיש בית. הבחירה להכניס אחרים לעולמי, בחיים ובכתיבה, מאפשרת לי נקודת מבט חדשה על העולם ועל עצמי. כשאני כותבת אני מתרחקת מעצמי, מתבוננת בעצמי כזרה, נותנת לעצמי להופיע, להפתיע, להתגלות. כך, אני מתקרבת בלי פחד, מחפשת ברק במשונה, מוצאת את המשותף בין חלקי האני. צובעת את הסדקים בזהב. האם הייתי מצליחה לעשות זאת לו גזרתי על עצמי שתיקה, לו טמנתי סודותיי מתחת לשטיח, מעמידה פנים שבהתאם לקורות החיים שלי, לניסיון התעסוקתי שלי, לתפקוד היום יומי שלי, אני לגמרי בסדר, ממשיכה הלאה? אינני יודעת מי אהיה. איני יודעת מה יהיה מחר, איני יודעת מה יהיה בעוד שנה, בעוד שנייה. גשם רוקע בחלון, עץ רועד ברוח, סופה קרבה ואני כאן. לעת עתה. כותרת הטקסט מתוך ״הבגד״ מאת דליה רביקוביץ׳ ז׳אן-פרנסואה ליוטאר, הסברים על הפוסטמודרני, רסלינג, 2006 הרב יונתן זקס, רעיונות משני-חיים: קריאות חדשות בפרשת השבוע, מגיד, 2021 גל נתן, גל נתן: יש בשירה מן השיגעון - היא חירות אל מול ההיגיון, ברית מילה, 2021 נורית זרחי, כפר הרוחות, ביתן, 1994
הנה הרמצׄאן עבר, הצומות חלפו הלכו להם. חודש של צום, התרוממות הרוח והזדככות פנימית מילא את לבות המאמינים המוסלמים בארץ הקודש. יפה יהיה אם מדינת ישראל תזדהה ולוּ במעט עם אזרחיה המוסלמים ותקדיש באופן רשמי יום אחד בלוח השנה, יום שבתון, שבו ישתתפו באהבה, באחווה ובאחדות שלימה כל אזרחיה, יהודים ומוסלמים כאחד, עם אחד מחגי המוסלמים.
העבודות נוצרו במשך השנה השנייה למלחמת השבעה באוקטובר והסתיימו ערב חג החירות הגזולה. המהלך החל בציור פיגורטיבי של צמח עם פרח אדום-כתום שצילמתי יוצא אל מחוץ לגדר של בית יד לבנים בירושלים ומשתרך על הרקע האפור של אספלט החנייה. אליו התווספו הציפור והדמות, מביטות לעבר הרִִיק הצהוב בחלק השלישי של הטריפטיך.  האלמנטים שעל גבי הציור הם חלקי מתכת שנאספו במשך שנים רבות בשיטוטים באתרי בנייה, בחצרות אחוריות, במוסכים ובאתרי טיולים בטבע, מתוך משיכה לחפצים העזובים, החלודים והמעוותים שהזמן נתן בהם את אותותיו והטביע בהם אישיות חדשה.  הם המתינו בארגז כחומר גלם לעבודה ביצירה מבלי שידעתי באיזה הקשר ידברו שפה חדשה.  עד שהעבודה הנוכחית ביקשה את נוכחותם של חוטי התייל, דיסקיות המתכת וקופסת השימורים המעוכה. "צבע אדום" (שנוכחותו הפיזית מרומזת אבל הוא משתלט על הנפש גם מבלי להיראות), צהוב חטופים, סורגי כלובים ומאפל צלמות בבור תחתיות נוצרו מתת המודע והתחוורו לי כשהחלו להישמע עדויות החטופים השבים מן השאול. כל זאת מבלי לוותר על האפשרות של "אסירי התקווה" ותקוות האסירים לראות מבעד לצהוב ים ושמיים מתגלים מתוך החפץ המעוות בחייו החדשים.
ב1.4 לפני שנה איבדנו את אחד מגדולי היוצרים בעולמנו- אותם ניתן להגדיר ככאלה הישבו על הגדר בין השפות וביקשו לנסח חוויה אנושית לימינלית בתוך מרחב השפה. יוצרים כאלה הפריחו מרחבים שבהם השפה האנושית נושמת במבט חטוף, שבה רוח הצדק נושבת בין השפות לדובריהם. 
בקש שלום ורודפהו...? איך אפשר להילחם למען השלום בלא לזרוע זרעים של מלחמה? והלא תוקפנות מולידה תוקפנות וסלידה - סלידה, ואיבה מולידה איבה. ושטנה – שטנה. ופחד מוליד לב נוקשה ולב נוקשה – מוליד עוד פחד. וכיווץ אימתני מזין אימתנות מכווצת ולב נעול-שערים מצר את העין ועין צרה שבה וחותמת את בריחי הלב. ולב צר מוליד צר, מוליד צרה, מוליד צער.
המסה עצמה מתמודדת עם השאלות שכתב העת מבקש לעורר – שאלות של חירות, של סדר ופריעתו, של עיצוב שפה חדשה, לא כהמצאה שרירותית אלא כחידוש המבוסס על מה שהיה ואינו יכול להישאר כפי שהיה. כשם שהאפיקומן הוא השארית והצופן, כך היצירה מחפשת אחר המקום שבו החירות נוכחת – לא כחזון אוטופי מנותק, אלא כמרחב אמיתי שחייב להתקיים כדי שהשיח יוכל להמשיך ולחיות.
א אָמַר הַנָּבִיא לַחֲכָם הַכָּתֹם הַזֶּה שֶׁיֵּשׁ לְךָ כְּשֶׁאַתָּה עוֹצֵם עֵינַיִם בַּשֶּׁמֶשׁ הוּא הַחַלּוֹן לְכָל הָעוֹלָמוֹת אָמַר הֶחָכָם לַנָּבִיא הַשָּׁחֹר הַזֶּה שֶׁאֵין לְךָ בַּיּוֹם שֶׁאֵין בּוֹ יָרֹק וְכָתֹם זֶה אֲשֶׁר לוֹגֵם אוֹתְךָ בַּלַּיְלָה הוּא הַדֶּלֶת

יוסף סולח לאחים, יונתן הירשפלד

לנושא השבויים במסורת היהודית נודעים הקשרים ורבדים מגוּונים. פדיון שבויים איננו רק הלכה פרטית, אלא צו קטגורי. יסוד מכונן במוסר העברי, החוצה גבולות תקופתיים, לשוניים ותיאולוגיים: מראשיתו של הסיפור העברי

אלי שמיר, אלעזר בן יאיר שולח את אנשיו לעין גדי בליל הסדר שנת 67 והמלאך המבשר למריה, 1986, 180 על 240, אוסף מוזיאון תל אביב

אני זוכרת חלקים מהיום הזה בתמונות. אני זוכרת ששאלתי את אחותי הגדולה מה עושים והיא אמרה, בלי הבעה על הפנים, ״עכשיו מודיעים״. אני זוכרת שמהר מאד הגיעה למקום חברה טובה

יוסף סולח לאחים, יונתן הירשפלד

לנושא השבויים במסורת היהודית נודעים הקשרים ורבדים מגוּונים. פדיון שבויים איננו רק הלכה פרטית, אלא צו קטגורי. יסוד מכונן במוסר העברי, החוצה גבולות תקופתיים, לשוניים ותיאולוגיים: מראשיתו של הסיפור העברי

אלי שמיר, אלעזר בן יאיר שולח את אנשיו לעין גדי בליל הסדר שנת 67 והמלאך המבשר למריה, 1986, 180 על 240, אוסף מוזיאון תל אביב

אני זוכרת חלקים מהיום הזה בתמונות. אני זוכרת ששאלתי את אחותי הגדולה מה עושים והיא אמרה, בלי הבעה על הפנים, ״עכשיו מודיעים״. אני זוכרת שמהר מאד הגיעה למקום חברה טובה

קללת (וברכת) המודעות, 2020, שמן על בד, 110/140 ס”מ

בקש שלום ורודפהו...? איך אפשר להילחם למען השלום בלא לזרוע זרעים של מלחמה? והלא תוקפנות מולידה תוקפנות וסלידה - סלידה, ואיבה מולידה איבה. ושטנה – שטנה. ופחד מוליד לב נוקשה

שורש רע, רון אסולין, A Shoe without a Soul, 2023, עור ושרוכי נעליים. מראה הצבה בתערוכה, צילום: דניאל חנוך

המסה עצמה מתמודדת עם השאלות שכתב העת מבקש לעורר – שאלות של חירות, של סדר ופריעתו, של עיצוב שפה חדשה, לא כהמצאה שרירותית אלא כחידוש המבוסס על מה שהיה ואינו

׳רקתך מבעד לידך׳, דוד מוטהדה, 2024; פסל וידאו: כיסא ומסך אייפון. צילום: דניאל חנוך.

א אָמַר הַנָּבִיא לַחֲכָם הַכָּתֹם הַזֶּה שֶׁיֵּשׁ לְךָ כְּשֶׁאַתָּה עוֹצֵם עֵינַיִם בַּשֶּׁמֶשׁ הוּא הַחַלּוֹן לְכָל הָעוֹלָמוֹת אָמַר הֶחָכָם לַנָּבִיא הַשָּׁחֹר הַזֶּה שֶׁאֵין לְךָ בַּיּוֹם שֶׁאֵין בּוֹ יָרֹק וְכָתֹם זֶה אֲשֶׁר
בְּיַלְדוּתִי הוּא הָיָה גָּר אֶצְלֵנוּ בַּבַּיִת הַמִּזְרָחִי לֹא הָיָה לוֹ חֶדֶר מִשֶׁלוֹ וְלֹא הָיִיתִי צְרִיכָה לְחַפֵּשׂ אוֹתוֹ הוּא פָּשׁוּט הָיָה אֵל חַי וְקַיָם תָּמִיד בְּכָל שָׁעָה, בְּכָל רֶגַע בְּכָל פִּנָּה

נדודים, איה שור

שׁוֹאָה יֵשׁ אַחַת לַמִּלָּה שׁוֹאָה אֵין רַבִּים לָהּ, כִּי שׁוֹאָה יֵשׁ אַחַת. גַּם בִּיצִיאַת מִצְרַיִם כְּשֶׁיָּצָאנוּ חֲמוּשִׁים הִשְׁאַרְנוּ לְאָחוֹר אֶת הַמֵּתִים וְאַף אֶחָד לֹא אָמַר אֶת הַפֶּסַח אי אפשר לְהַקְרִיב

חלומות בסטודיו, 2015, שמן על בד, רות קסטנבאום

אַל תַּרְאֶה לִי מַטְבֵּעַ חָסֵר עַתָּה עִם כַּסְפְּךָ הַצָּרוּף לִי דַּבֵּר עַתָּה הִשְׁתַּטַּחְתִּי בִּמְעָרַת הַמִּלִּים בַּחֲצוֹת מָה אֶקְרָא בְּלִי יָרֵחַ אוֹ נֵר עַתָּה?

קיצור תולדות ההגנה, 2025, רחל בראף

קיצור תולדות ההגנה 2025 מורכבת משני אובייקטים (ספרים), גודל כל אובייקט 17x24 ס״מ בטכניקה חיתוך סכין יפנית. העבודה עשויה משני ספרים זהים, קיצור תולדות ההגנה של ההסטוריון יהודה סלוצקי, העוסק

שורש רע, איתמר שטמלר, תצוגה, 2024, ברזל, וידיאו, 7:00 דק'. מראה הצבה בתערוכה, צילום: דניאל חנוך

מילה יֵשׁ שֶׁעוֹשֶׂה מִלָּתוֹ קֶבַע וּמְדַמֶּה חַיֵּי שָׁעָה לְחַיֵּי עוֹלָם וְנֶאֱחָז בְּכְּלִישַׁעַה וְאֵינוֹ יוֹדֵעַ מְעוֹרֵר רַחֲמִים וּבְדִידוּת וְאֵינוֹ יוֹדֵעַ כִּי דָּבַק בּוֹ הַמָּוֶת וְדַע שֶׁחַיֵּי מִּלָּה קְצָרִים וּמוֹתָהּ אִטִּי וְהָעִקָּר

׳שמים כחולים׳, אודי ברג

רמז ורגש להתעצבות ישראל והיהודים באיראן ובאסלאם אפשר למצוא בסיפור הפרסי הקצר משנות הששים "החלמה סופית" (شفای آجل, שֵׁפָא-יֶ אָגֵ'ל), המתורגם להלן, ושנכתב על ידי גדול המחזאים האיראנים – הפסיכיאטר

דנה אריאלי, מנרה, 2025

הרומאן "שלמה הכורדי ואני והזמן" של הסופר היהודי העיראקי סמיר נקאש, הרואה אור עתה בתרגום עברי, מספר על העיירה הכורדית סבלאח' הנחרבת בעת מלחמת העולם הראשונה על כל המרקם הרב־תרבותי

תצלום החוף הצפוני של ים המלח, מציג את קו החוף ורכסי ההרים המזרחיים, צולם בעמק הירדן בין הכנרת לים המלח (1920–1933) על ידי מחלקת הצילום של המושבה האמריקאית בירושלים.

במדבר היכן שחול יבש מכסה את השורשים, פורח יסמין קטן. כמו התרבות שלנו, הוא צומח מתוך קושי, לעיתים כמעט בלתי נראה. זהו פרח עדין, נושא ניחוח ייחודי שמזכיר לנו כי

יפתח, 2023, 150 על 200 סמ, שמן על בד

לְאַחַר שֶׁעָבַרְתִּי אֶת גִּיל 62 הֵבַנְתִּי כִּי: כְּמוֹ פָּרִיס שֶׁבָּחַר בְּאַפְרוֹדִיטֶה, כְּמוֹ אָכִילֶס שֶׁבָּחַר בַּחֶרֶב, בְּכָל בְּחִירָה יֵשׁ טִפְּשׁוּת אוֹ רִשְׁעוּת, אוֹ קֹצֶר רְאוּת. בְּכָל עֲשִׂיָּה, בְּכָל יְצִירָה (גַּם בְּשֶׁלִּי,

Yigal Havilio - Recruits in the Rain, 1973

החיילים שעומדים על גדת הירדן לבושים בחורף 72-3 במעילים הגדולים מכפי מידתם. זה כמעט הדבר הראשון הצד את העין. כל אחד לעצמו ומבטו למקום אחר. מבויימים? מופנמים? עייפים? המעילים שנתרמו

רות קסטנבאום, חבל ארץ, 2020, שמן על בד, 120/100 ס"מ

הפעם הראשונה שבה נאלצתי להתמודד עם דילמה אתית הייתה בראשית עבודתי כצלמת עיתונות. אז בדיוק פרצה מלחמת לבנון הראשונה, יוני 1982. החושים העיתונאיים שלי חיזקו אצלי את המוטיבציה לתעד, לצלם,

המתיחה הגדולה, אורי וויינשטיין, 2024. צילום: דניאל חנוך

רשמים על תערוכה באוצרות סאלי הפטל נוה, בית האמנים ירושלים. מאי 2024. בכניסה לחלל בית האמנים בירושלים מוצבים שני תצלומים גדולים, מימין ומשמאל לכניסה המקושתת. בעבודתו של דניאל קאפ דמויות

Yigal Havilio - Recruits in the Rain, 1973

סַבָּא שֶׁלִּי, קוֹרֵא לִי סָאדִיק אֲנִי מִתְגַּעְגֵּעַ אֵלָיו לַמְרוֹת שֶׁהוּא כְּבָר לֹא זוֹכֵר מִי אֲנִי אִמָּא שֶׁלִּי, קוֹרֵאת לִי עָיוּנִי מִשְׁפָּחָה זֶה הֲכִי חָשׁוּב וַאֲנִי – סַבְתָּא שֶׁלִּי, קוֹרֵאת לִי

אליסיה שחף בהשראת שירת מירי שטרן לב

תערוכה זו היא תולדה של שילוש נשי: סופרת, צלמת, אוצרת – אחוות נשים המכירה במכאובי הפגיעה המינית המדוברים והמושתקים, אלו הנוכחים בעוצמת הרגע המבעית, ואלו המתמשכים בחשכת האין קץ. טראומה

דנה אריאלי, קריית שמונה, כחול/לבן, 2025

נניח לרגע שכל יוזמות הפיוס, האחדות, המפגש והשיח המאחד בישראל היו מצליחות להביא את קבוצות החברה הישראלית ואת נציגיהן לשיחה בה כולם נכונים להסכים ולהתפשר כדי לחיות יחד - האם

׳רקתך מבעד לידך׳, דוד מוטהדה. צילום: דניאל חנוך

בחודשים האחרונים, בעקבות מתקפת ה-7 באוקטובר ועם החרפת המלחמה האיומה בעזה והתרחבותה לחזית הצפונית, עולה בתדירות הולכת וגוברת השאלה האם הסכסוך הישראלי-פלסטיני בלתי פתיר. בבואנו לענות על שאלה כל כך

עץ החיים, יגאל פדידה

המאמר עוסק במושג "התרה" (קתרזיס) כפי שהוא מופיע בפואטיקה, מיסטיקה ופסיכואנליזה. ד"ר יהודה ישראלי בוחן את ההיבטים השונים של ההתרה, החל ממקורותיה התרבותיים והגופניים, דרך הופעתה במיתוסים קלאסיים כגון "גלגמש",

צבי לחמן, אדום וקו שחור 2024. צילום: דניאל חנוך

העבודות, בציור, בתבליט ובפיסול הפוגשות אותך בתערוכתו החדשה של לחמן בגלריית רוטשילד מייצרות יחד מקטעים הקושרים בין הזמן הגדול לזמן היומיומי, ובתוך זה כמו נשבר הזמן. הזמן הגדול נסדק, הזמן

חלל שחור - פסטל שמן על נייר, 24*30, יעל שפינט

העבודות נעשו בין מאי 2022 לפברואר 2023 ,והן מתעסקות באפשרות 'לפתוח פתח לצללים לעבור', זו הייתה המחשבה המנחה שליוותה אותי במשך התקופה שבה הן נוצרו, חודשים רבים לפני השביעי באוקטובר.

זוג בשלג - פסטל שמן על עץ, 20*15, יעל שפינט

בַּאסֶם אלנַּבְּרִיס הוא משורר וסופר, חולם, אינטלקטואל חילוני ופובליציסט פלסטיני המניב יבול עשיר בענייני אקטואליה, בן לדור הספרותי שלאחר הנַכּסַה (תבוסת 1967), שחייו עומדים בסימן של גלות ופליטות מרצועת עזה,

מתוך התערוכה ״רימה: נדידות בפיסול מזרחי", רותם תמיר

תהליך היצירה שלי זהה במהותו ומשוחזר מיצירה ליצירה. לקח לי זמן להבין את זה. בשנים האחרונות אני מוצא את עצמי עובד לאורו, במודע. זה תמיד מתחיל בתמונה מוסיקלית. היא בדרך

דימוי: ארכיון צה"ל

התיישבתי לכתוב את הרשימה הזאת לפני יותר משנתיים. עקבתי בהלם אחרי החדשות מאוקראינה. מהספה בבית, צפינו בנשים וילדים נמלטים, בנמל ברדיאנסק שעלה בלהבות, ביד פשוטה מתוך קבר אחים בבוצ'א. מאז

צלום טל גליק.

הַאֲנִי הַסִּפְרוּתִי שֶׁלִּי קָם וְנִהְיָה הִצְטַיֵּר מֵעַצְמוֹ הוֹפִיעַ כְּמוֹ פִּסַּת אֹכֵל יְשָׁנָה בֵּין שִׁנַּיִם צְהֻבּוֹת מַדִּיפָה רֵיחַ רַע הַאֲנִי הַסִּפְרוּתִי שֶׁלִּי תָּפַשׂ צוּרָה בְּתוֹךְ עַרְפִלִּית זֶה קָרָה כְּשֶׁהָאָנִי הַבְּשָׂרִי שֶׁלִּי

יצירה: אהרון ישראל

לֹא מְשַׁנֶּה מָה אֶעֱשֶׂה יֵשׁ תָּכְנִית לְכָל בְּחִירָה הָעוֹלָמוֹת הַמַּקְבִּילִים קַיָּמִים וַאֲנִי בָּהֶם גּוֹלֵשׁ וַאֲנִי בָּהֶם חוֹשֵׁשׁ כְּאִלּוּ זֶה אֲמִתִּי הַכֹּל נוֹסֵעַ הַכֹּל נוֹגֵעַ אֵין אַחֵר עַכְשָׁו שְׁבִילִים מִתְפַּצְּלִים שְׁנֵי

מתוך אוסף ג. אריק ואדית מטסון בספריית הקונגרס האמריקאי.

כאשר פוסט טראומה, אקסטזה וחוסן נפגשים, נוצרת חוויה מורכבת שהיא רשומון של תפיסות ותגובות מנוגדות. האדם מיטלטל בין פחד מכרסם, השתוקקות לתיקון ושחרור, ואף בין משיכה לכאב כמקור להכרה ולעיבוד

צלום טל גליק.

כל מעשה נראה לו כמו אבר חיים שנבצע, אך אילו נמנע מעשות, היה מחל לראות החיים כאילו היו נטולי איברים, גוש מבוקע ושדוד שחיסרונותיו המקריים הם פרי זה שכבר נידון

״רימה: נדידות בפיסול מזרחי״, רותם תמיר.

כהמשך למחקרה האמנותי בשנים האחרונות, מעמיקה רותם תמיר בתערוכה זו בניסיון להבין את מעמדה המאתגר שבין היותה אישה, אמנית, אשת אקדמיה ויוצרת בחברה האמריקאית לבין השתייכותה למורשת היהודית הצפון-אפריקאית של

מתוך התערוכה ״התבשרות״, מאיה ז״ק. צילום: ליאת אלבלינג

אני מבקשת לעמוד על קו עדין ודק כקול דממה דקה, הנשזר בין שלוש התערוכות הנידונות כאן: התבשרות / מאיה ז''ק; החדר הפועם / טל אמיתי לביא; ימים לבנים / ליאור

בוקר שקט, סולימאן מנסור

האמנות, ובמיוחד האמנות הפלסטית, היא חומר מחקר לא שגרתי בהקשרים החברתיים והפוליטיים. ואולם כיום אנו עדים למגמות לא קונבנציונליות בלימודי התרבות, שמאמצות את הניתוח התרבותי כמתודולוגיה מדעית המבוססת על חקר

הרשמו כדי לקבל את כתב העת ישירות למייל

Contact us

Want to learn more about RadGreen? Fill in your details below and our team will be in touch!

דילוג לתוכן
history
Sample Page